Kiedy naprawa opony jest możliwa, a kiedy konieczna jest wymiana?

Uszkodzenie opony to sytuacja, z którą kierowcy spotykają się dość często. Przebicia, przetarcia czy pęknięcia mogą znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Nie zawsze jednak oznaczają one konieczność wymiany opony na nową. W niektórych przypadkach uszkodzenia można naprawić, ale istnieją sytuacje, w których wymiana jest jedynym rozsądnym rozwiązaniem. Warto wiedzieć, kiedy można podjąć próbę regeneracji opony, a kiedy należy zdecydować się na zakup nowej. Naprawą opon w Gdyni zajmuje się firma Zakład Mechaniki Pojazdowej i Diagnostyki Dzienisz. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Kiedy naprawa opony jest możliwa?

Naprawa opony jest możliwa wtedy, gdy uszkodzenie jest niewielkie i znajduje się w odpowiednim miejscu. Przede wszystkim naprawy można dokonać, jeśli przebicie opony nastąpiło w bieżniku, a jego średnica nie przekracza 6 mm w przypadku samochodów osobowych. Małe przebicia, spowodowane przez np. gwoździe czy śruby, są stosunkowo łatwe do załatania za pomocą specjalnych wkładek naprawczych lub łatek. Ważne jest również, aby opona nie była zniszczona w sposób znaczący, a struktura jej karkasu – czyli warstwy nośnej – nie uległa uszkodzeniu. Naprawa jest także możliwa, gdy nie doszło do poważnego przetarcia ścianek bocznych opony. W przypadku drobnych przebić środkowej części bieżnika specjalista wulkanizator jest w stanie ocenić stan opony i zastosować odpowiednie metody naprawy, które pozwolą na dalsze jej bezpieczne użytkowanie.

Kiedy konieczna jest wymiana opony?

Istnieją jednak sytuacje, w których naprawa opony nie jest możliwa lub nie gwarantuje bezpieczeństwa. W przypadku uszkodzenia ścianek bocznych, które są najbardziej narażone na odkształcenia i ciśnienie, nawet drobne pęknięcia czy przetarcia mogą dyskwalifikować oponę z dalszego użytkowania. Ścianki boczne nie mają takiej grubości ani struktury, jak bieżnik, przez co nie nadają się do naprawy i ponownego wzmocnienia. Konieczność wymiany występuje także, gdy uszkodzenie jest zbyt duże – na przykład przebicie bieżnika o średnicy powyżej 6 mm lub gdy opona została przecięta na większej długości. Ponadto, jeśli karkas opony został zniszczony, co może być wynikiem jazdy na przebitej oponie przez dłuższy czas, wymiana jest nieunikniona. Inną sytuacją wymagającą zakupu nowej opony jest znaczne zużycie bieżnika – jeśli głębokość rowków bieżnika jest mniejsza niż minimalna dopuszczalna wartość (1,6 mm dla większości samochodów osobowych), opona traci swoje właściwości przyczepne i powinna zostać wymieniona.